Z důvodové zprávy k vládnímu návrhu novely Zákona č.449 /2001 Sb., o myslivosti

02.04.2017 10:54

Vážení myslivci, vybral jsem pro Vás důvodovou zprávu varianty 2 novely zákona č.449 /2001 Sb., o myslivosti, kterou Vláda ČR předala k projednání Parlamentu ČR.

Tuto důvodovou zprávu pro nás objevil p.Ing.Vladislav Ličko.

Pro úplnost dodávám, že varianta 1 je variantou nulovou (zákon zůstává beze změn) a varianta 3 navrhuje změny honiteb.

Z našeho pohledu věnujme pozornost zejména Návrhu řešení - přechodným opatřením (dole), která jsou nutná pro uvedení novelizovaných opatření do života.

 Varianta 2

Touto variantou dojde ke zvýšení možnosti optimalizace početních stavů zvěře působící škody a ve svém důsledku i ohrožujících bezpečnost, zdraví a život obyvatel, ke zlepšení postavení vlastníků honebních pozemků při schvalování plánů lovu (plánu mysliveckého hospodaření), při poskytování náhrad za škody na jejich pozemcích. Rovněž dojde k upřesnění možností úpravy vzájemných vztahů mezi vlastníky honebních pozemků, držiteli honiteb a uživateli honiteb, což by mělo vést ke zlepšení a posílení komunikace. Průlomové je zakotvení kontroly plnění plánu lovu spárkaté zvěře držitelem honitby v případech, kdy je honitba pronajata. Dojde též k ústupu od diskutabilního sankcionování překročení normovaných (maximálních stavů zvěře) a zavedení sankce za nesplnění plánu lovu spárkaté zvěře. Současně dojde k vymezení opatření, která by měla být prováděna ze strany vlastníků, resp. uživatelů zemědělských pozemků.

 

Jako nástroj využitelný v odůvodněných případech je zakotvena možnost udělit výjimku z doby lovu daného druhu zvěře krajskými úřady za účelem mj. eliminace škod způsobených zvěří. Z důvodu zvýšení kontroly skutečných odlovů je součástí této varianty rovněž zavedení povinnosti dokládat markanty (v podobě ocásků – pírek) u ulovených kusů prasete divokého.

 

 

Problematika je dále podrobně uvedena v části „Náklady“ a „Přínosy“.

Náklady

Varianta 2

Navrhovaná změna bude mít minimální hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet a veřejné rozpočty. Jedná se například o požadavky na odbornost úředníků státní správy myslivosti. Pokud jde o náklady na zaváděné markanty u odlovených prasat divokých, je navrhováno zasílat tyto markanty spolu s již nyní povinnými vzorky na laboratorní vyšetření na svalovce, tj. pro adresáty normy zde nevzniknou zvýšené náklady. Náklady Státní veterinární správy na likvidaci markantů jsou odhadovány na 150 000 Kč ročně a byly by hrazeny v rámci dosavadní rozpočtové kapitoly Ministerstva zemědělství bez nutnosti jejího dalšího navyšování.

 

 

Přínosy

Varianta 2

Přínosy pro vlastníky a uživatele honebních pozemků: posílení vlastnického práva s ohledem na výměru honebních pozemků v jejich vlastnictví, zkrácení doby správních řízení o uznání honitby. Stejně tak budou zlepšena opatření proti rostoucím škodám působených zvěří a na zvěři, a to prostřednictvím omezení týkajících se zařízeních pro přikrmování a vnadišť, dále zjednodušením lovu spárkaté zvěře, možností budovat myslivecká zařízení včetně zařízení určených k lovu do 200 m od hranic sousední honitby, a také zavedením možnosti lovit samice a mláďata vybraných druhů zvěře na společných lovech spolu s rozšířením okruhu osob oprávněných usmrcovat druhy živočichů v přírodě nežádoucí.

 

Zemědělsky hospodařící subjekt se zapojí do mysliveckého hospodaření i tím, že bude činit opatření k zabránění škod zvěří a na zvěři, k čemuž bude moci využít dotační politiku Ministerstva zemědělství.

 

Pro držitele honiteb: rozšíření možností pro jednání s uživateli honiteb za účelem dosažení optimálního způsobu hospodaření v honitbě. Dále dochází i ke zpřesnění chodu honebního společenstva, vzniku členství vlastníka honebních pozemků v honebním společenstvu, ale i rozšíření a zpřesnění možností výpovědi smlouvy o nájmu honitby, stanovení lhůt pro předkládání plánů mysliveckého hospodaření držitelům honiteb a orgánům státní správy.

 

Pro uživatele honiteb: snížení administrativní zátěže v případě lovu „nenormované“ zvěře, možnosti využití v případě potřeby i některých z obecně zakázaných způsobů lovu. Dále aplikací opatření k zabránění škod působených zvěří a na zvěři přispěje obecně ke zlepšení krajiny a životních podmínek zvěře a dalších volně žijících živočichů.

 

Pro státní správu: zkrácení doby správního řízení v případě rozhodování o uznání a změně honitby spolu s rozhodováním o přičlenění pozemků. Zmírnění povinností kladené na uživatele honiteb, zejména možnost uživatele honitby navrhnout mysliveckou stráž, zmírnění podmínek pro ustanovení mysliveckého hospodáře, vypuštění ručení členů mysliveckého sdružení společně a nerozdílně. Rozšíření možnosti státní správy řešit nečinnost všech subjektů v oblasti myslivosti, např. upřesnění možnosti ukládat opatření k odstranění zjištěných nedostatků.

 

Přínosem je rovněž uvedení zákona do souladu s ostatními právními předpisy, zejména novým občanským zákoníkem, např. zpřesnění údajů zapisovaných do rejstříku honebních společenstev. Vlastníci přičleňovaných pozemků budou považováni za další dotčené osoby podle předpisů o správním řízení, myslivecká sdružení, jež jsou podle stávající právní úpravy pouze občanskými sdruženími, budou mít statut mysliveckého spolku nebo obecně prospěšné společnosti.

 

 

Návrh řešení

 

Jako nejvhodnější řešení daného problému je varianta 2, tedy novela zákona č. 449/2001 Sb. Důvodem pro zvolení této varianty je skutečnost, že nejvhodněji naplňuje cílový stav.

 

Variantou doporučenou k dalšímu řešení je předkládaný návrh zákona, který oproti stávající právní úpravě umožní za stanovených podmínek lépe reagovat na skutečné početní stavy zvěře v přírodě a škody jimi působené, jakož i práva jednotlivých vlastníků či uživatelů honebních pozemků, stejně jako držitelů a uživatelů honiteb.

 

V návaznosti na změny zakotvené v  § 35 odst. 1 písm. j) a § 57 odst. 7 je nutné stanovit přechodné období, do kdy mají myslivečtí hospodáři a územní samosprávné celky v přenesené působnosti splnit nově zakotvené zákonné podmínky.

 

Pro absolvování odborného školení mysliveckých hospodářů a pro splnění podmínek kvalifikace pro úředníky územně samosprávných celků k zajištění výkonu přenesené působnosti na úseku myslivosti se stanovuje jako přiměřená lhůta 2 resp. 3 roky.

 

Většina stávajících smluv o nájmu honiteb byla uzavřena v průběhu roku 2013. V souladu s ustanovením § 33 odst. 1 zákona o myslivosti byly tyto smlouvy uzavřeny na dobu 10 let, tedy do roku 2023. S ohledem na to, že navržené změny obsahu smluv (zapracování výpovědních důvodů aj.) je nutné aplikovat co nejdříve, a to ve všech případech, je navržena povinnosti uzavřít dodatek ke smlouvám uzavřeným před účinností novely ve lhůtě jednoho roku, která je přiměřená. Pokud nedojde k uzavření dodatku v uvedené lhůtě, zanikne smlouva k 31. 3. následujícího roku, tedy ke konci hospodářského roku. Uvedený následek spočívající v pozbytí účinnosti smlouvy lze považovat za dostatečnou motivaci k uzavření dodatku smlouvy.

 

  • Zde se otevírá další prostor pro zapracování našich požadavků !

JZ

 


Tvorba webu zdarma s Webnode Webnode