Co přinesl 9. týden 2016
Vážení spolkoví myslivci, přátelé ,
zdravím Vás z předjarního Rumburku.
Přináším následující zprávy:
1. Boj za zlepšení našeho postavení
- Tisková zpráva pro ČTK:
- Jak jsem Vás již informoval, zpracoval jsem uvedenou tiskovou zprávu a ve středu 2.3. ji odeslal písemně i e-mailem České tiskové kanceláři. Vzápětí ji převzal jako první Královéhradecký zpravodaj ČTK:
Svaz mysliveckých sdružení v Lesích ČR, IČ: 02022468, Žitná 1131/5, 408 01 Rumburk
Založen v roce 2013, sdružuje 14 mysliveckých spolků z celé ČR, nájemců honiteb LČR,s.p.
Celkový počet nájemců cca : 900, z toho je 300 spolků.
Hlavní činnost: Zachování a podpora občanské - spolkové myslivosti ve státních lesích.
Drama v českých hájích
-
Podmínky, ve kterých žijí myslivci a jejich spolky ve státních lesích v mnohém připomínají osud Chodů na panství Wolfa Maxmiliána Lamingena z Albenreuthu, nechvalně zvaného Lomikara. Také oni se chtějí dostat z poddanství . V jejich případě z drasticky nastaveného nájemného honiteb, do kterého byli uvrženi v roce 1993 a které rok od roku roste. Také oni jezdí za vrchností s prosbami o zlepšení své pozice, ne sice až do Vídně, ale do Prahy a Hradce Králové. Všichni je tam osobně chápou, usmívají se jako dávní písaři na dvoře císařském, ale pomoci neumějí (nebo nechtějí?). Opravdu je dobrou vizitkou demokratického státu ničit své neziskové organizace ? Organizace, které pečují o přírodní bohatství i o národní kulturní dědictví. V mnoha případech jsou jedinými společenskými buňkami menších obcí, kde již ani hasiči nefungují a postarají se alespoň o jeden ples v roce. Přesto jejich osud začíná připomínat osud Indiánů v rezervacích. Stárnou a postupně vymírají. Dát dohromady kolem tří i více stovek tisíc na provoz honitby je pro skupinu 10 - 20 lidí velký problém. Mladí na příspěvky nemají. Přitom za zvěřinu spolek uhradí sotva 10% nákladů.
-
Proces přechodu spolků do honiteb státního podniku na jaře devadesátéhotřetího roku by se dal přirovnat k vydání dítěte maceše. Dříve spolupracující dobrovolná složka se stala kořistí v nemilosrdných spárech státně tržního mechanismu. Spolky, dříve sdružení, hospodařily v revírech od roku 1947 a samozřejmě v nich hodlaly zůstat . Neměly na vybranou. Projít procesem dražby (bude vysvětleno dále), akceptovat pronikavě navýšenou cenu jak podnikem, tak případným zájemcem. Ano, měly a dosud mají opční právo být osloveny jako první. Tím ovšem jejich slovo smluvní strany končí podle pravidla: "Berte, nebo nechte být !" Toto martyrium podstupují spolky vždy po deseti letech . Není divu, že jich již celá řada odpadla.
-
Kdo využívá tísně druhého, dopouští se útisku!
-
Státní podnik Lesy ČR je dokonale opevněn za hradbou zákona. Z větší části majetek ČR spíše spravuje. Ač o tom zákon o myslivosti nehovoří, nastavil výběrové řízení na pronájem honiteb z 90% podle nabídnuté ceny. Prakticky jde tedy o dražbu.
-
Nové vedení firmy nastoupilo předloni až po posledním řízení . Přineslo řadu pozitivních změn, například omezilo externí právní služby. Podnik dosahuje velmi slušného zisku, který mu myslivci přejí. Kéž by tak i on přál jim, kteří mu léta tvrdě platí a jsou mu ochotni vždy pomáhat ! Zatím tomu ale bohužel nic nenasvědčuje. Jeho duch vane dávným pořádkem zámeckých správ. Na tom nic nemění ani okázalá podpora turistiky, lesní pedagogiky a všech, kteří dnes do lesa vstupují bez klepání a podle toho se tam chovají.
-
Stát by měl spolkovým myslivcům konečně pomoci. Stanovit výši nájemného honiteb ve svém držení podle předpokládané produkce zvěře, podobně jako v Polsku a dravý liberalismus podniku v duchu raných devadesátých konečně zarazit. Vždyť v ostatních sférách již od něho pomalu ustupujeme. Ostatně ministr zemědělství Ing. Marian Jurečka dne 17.11.2015 výslovně prohlásil zájem resortu nedopustit ve státních lesích většinovou mysliveckou komerci.
-
Podle členů Svazu je nájemné předraženo nejméně o 40% a pronajímatel svého postavení více než využil. Systém myslivosti ve státních lesích se neosvědčil a hrozí kolapsem. Až dosud se situace řešila zvýšeným tlakem na myslivce, což lze obrazně přirovnat ke střelbě do vlastního vojska. Je nejvyšší čas tento postoj změnit !
Rumburk, 2.března 2016, Ing.Josef Zibner, předseda, v.r.
- Zpráva nyní žije svým životem. ČTK ji dává k dispozici médiím.
- Jak vidíte, obracíme se především na stát, který v letech 1992 - 1993 umožnil státnímu podniku stanovit nájemné podle svého.
- Jak jsem již dříve uvedl, myslivecká komise ČMMJ proti metodice výpočtu LČR,s.p. protestovala již 17.2.1993.
- V 11. čísle Myslivosti z roku 1997 náš přední myslivecký odborník doc. Ing.Josef Feuereisel, Ph.D. , v článku "Životní podmínky zvěře v tržním hospodářství" přinesl informace o švýcarském modelu pronájmu honiteb ve vlastnictví státu v kanonu St.Gallen.
- Nájmy z honiteb jsou tam podle bonitace upraveny tak, aby vyrovnaly pouze nejnutnější náklady státu. Honitby jsou tudíž pronajímány za pevnou sazbu a nejsou draženy. Stát se tam nesnaží na svém právu myslivosti a na přírodě vydělávat.
- Závěr autora je jednoznačný a jeho slova jsou prorocká:
- "Domnívám se, že v naší zemi praktikované vnesení tržních vztahů do veškerých oblastí lidské činnosti bez rozdílu v sobě skrývá mnoho nebezpečí. Obvzláště ve vztahu k přírodě a přírodnímu bohatství by si stát měl vyhradit více práva na určení zásad jejich využívání...........Jen málo lidí uvažuje v širokých souvislostech s ohledem na druhé a na budoucí generace. Proto je nebezpečné přenechat zmíněné hodnoty volnému vlivu tržního prostředí."
- Tato slova jsou potvrzena pravdou uplynulých 18 let.
- V rámci započaté diskuze s MZe navrhujeme systémové řešení k odstranění letité křivdy naší spolkové myslivosti; stanovení cen nájemného podle bonity honiteb, a to prováděcí vyhláškou k zákonu o myslivosti.
- Do té doby budeme žádat o provizorní řešení formou refundace veřejně prospěšné činnosti spolků státem ve výši nejméně 40% současné základní složky nájemného.
- Vážení členové, obracejme se znovu a znovu na naše kolegy z nezapojených MS. Jde o získání vyjednávací síly se státem - MZe, MF. Stát nás do této situace dostal, stát nám z ní musí pomoci!
- Během příštího týdne se obrátím se žádostí o součinnost k novému vedení ČMMJ. Připomenu první reakce této organizace na naši problematiku, snahy o nápravu do konce minulého století i dobu pozdější, kdy to Jednota vzdala. Nový předseda vyzval ke spolupráci všech organizací na zlepšení postavení myslivce. Který jiný myslivec skutečně zaslouží podporu, než náš těžce zkoušený chovatel spárkaté zvěře v její hlavní komoře -lesích ČR!
- Cenová kontrola
- Ve čtvrtek jsem obdržel odpověď na naši žádost o informace k cenové kontrole. Za uznání stojí skutečnost, že ji zpracoval sám ředitel Specializovaného finančního úřadu v Praze , ve výsledku nás však ani tyto informace neuspokojují a jen potvrzují, že se svého úkolu Oddělení cenové kontroly v Hradci Králové zhostilo velmi povrchně. Posudte sami podle odpovědí na naše otázky:
- 1. Jaká byla věcná a časová struktura zpracování podnětu žadatele?
- Odpověď: Žádost doručena 26.2.2015. Informace o zaevidování žádosti 24.3.2015. Zahájení kontroly 21.10.2015 (!), ukončení kontroly 1.2.2016, informace o výsledku kontroly 8.2.2016. O tom, co celou tu dobu vlastně dělali, ani slovo.
- 2. Jaký byl rámcový rozsah průzkumu, provedeného Specializovaným finančním úřadem ve věci?
- Odpověď: Analýzu trhu udělali pouze u honiteb LČR.Rozepisují se o tom, kdo všechno v ČR honitby pronajímá, ale končí s tím , že žádné informace o cenách mimo LČR nezjistili, protože nejsou veřejně dostupné. Mlčí o honitbách bývalého PFČR a honitbách obcí, které by jim jistě údaje poskytlly v rámci povinné součinnosti.
- 3. Jaké jsou průměrné cenové rozdíly nájemného honiteb mezi kontrolovaným subjektem a ostatními skupinami pronajímatelů (obcemi, honebními společenstvy) v absolutním a relativním vyjádření?
- Odpověď: Kontrola se jimi nezabývala, protože nebylo zjištěno výhodnější hospodářské postavení pronajímatele.
- 4.Jaká kritéria sloužila orgánu cenové kontroly k hodnocení hospodářského postavení kontrolovaného subjektu?
- Odpověď : Bylo provedeno zjišťování relevantního trhu z hlediska a) věcného - na trhu nebylo identifikováno zastupitelné zboží , b) časového - rok 2013 a 2014, c) územního - určen trh republikový. Rozhodujícím ukazatelem výhodnějšího postavení na trhu je tržní podíl jednotlivých subjektů na relevantním trhu. Tento podíl se příliš nemění, protože daný trh pronájmů honiteb je relativně stálý. Extrémně vysoký podíl subjektu na trhu je signálem výhodnějšího postavení na trhu a naopak nižší podíl na trhu zpravidla znamená, že subjekt nezaujímá výhodnější postavení na trhu .
- Závěr: Udělali jste si jistě závěr sami. Poskytnuté informace svědčí o tom, do jaké míry se úřad věcí zabýval, stejně však jednoznačně neodůvodňují závěr.
- Věc proberu s právníkem a na základě toho podám stížnost ministru financína postup správního orgánu.
2. Vnitřní život Svazu
- Zima nám připravila pouze v některých oblastech několik dnů pod závějí. Přikrmování probíhá bez větších problémů, Český les hlásí konec s příkrmem senáží.
- Podle zpráv z Jizerských hor jsou ztráty na srnčí zvěři zaznamenány pouze na silnicích a tratích.
- Zaznamenal jsem přípravy VČS. Podejte tam prosím informace o našem boji a předejte vzájemné pozdravy.
- Členský příspěvek do 2.3. zaplatilo 13 spolků:
- Přílohu Velké šelmy zasílá náš neúnavný aktivista Velké šelmy 1.pdf (1597408) pan RYS
- Děkujeme!
Děkuji Vám za důvěru, která zavazuje !
Krásný a úspěšný týden,
Myslivosti zdar !
JZ